Pre správne fungovanie tohto webu využívame súbory cookies. Ak budete pokračovať v jeho prezeraní, súhlasíte s používaním súborov cookies.Pokračovať Viac informácií    
Jedálne.sk
Informačný portál
hromadného stravovania

Nová registrácia | Zabudnuté heslo
Hľadanie na webe
Vyhľadajte si dodávateľa v databázi
Napíšte nám odkaz
Hodnotenie článku:       
Mlieko a mliečne výrobky pri stravovaní v lete

Mlieko a mliečne výrobky pri stravovaní v lete

Vložené 31.7.2017 | Autor: Tereza Černá
Stravovanie v sparnom lete by malo prinášať aj potrebné osvieženie a školské jedálne k tomu môžu významne prispieť. Akú úlohu v tom môže hrať mlieko, prípadne mliečne výrobky, aké sú v letných horúčavách ich prednosti alebo riziká?

Tento rok nám počasie praje, slniečko svieti a kúpaliská praskajú vo švíkoch takmer denne. Mlieko a mliečne výrobky nás môžu v sparných dňoch príjemne osviežiť aj poskytnúť potrebné živiny. Význam týchto potravín vo výžive je nespochybniteľný, aj keď sa proti tomuto tvrdeniu mnohí búria. Tradičná strava Stredoeurópanov zahŕňa mlieko medzi základné zdroje živín už po tisícročia, tráviaca sústava väčšiny z nás sa tak tento hodnotný zdroj naučila využiť.

Čo sa nutričnej hodnoty týka, medzi jednotlivými výrobkami sú samozrejme veľké rozdiely. Všeobecne platí, že mliečna skupina potravín je dobrým zdrojom bielkovín a predovšetkým vápnika, ktorý je tu okrem pomerne vysokého množstva tiež veľmi dobre stráviteľný. Mlieko a mliečne výrobky zaujímajú dôležitú pozíciu tiež v školskom stravovaní a poskytujú mnoho možností ako pre letné osvieženie, tak na prípravu nutrične vyváženej a pestrej stravy.

Cez letné prázdniny je síce väčšina školských jedální základných škôl mimo prevádzku, ale menej tomu tak je u materských škôl a práve tu sa mlieko využíva veľmi často, predovšetkým potom v rámci desiat. V júni a v septembri však môžu teploty tiež dosiahnuť tropických hodnôt a potom aj v rámci obedov v základných školách možno pripraviť veľa odľahčených a chutných jedál, do ktorých mliečne výrobky krásne zapadajú – technologicky, chuťovo i ekonomicky.

Ako teda s mliekom v lete?

Z prvého miesta v rebríčku obľúbenosti u detí nemožno zosadiť prevažne mliečnu letnú pochúťku – zmrzlinu. Ale nie je zmrzlina ako zmrzlina, nie je nanuk ako nanuk a čo s tým v školskom stravovaní? Kým všeobecne možno radiť, aký produkt medzi zmrzlinami je zdravšou voľbou, v školskom stravovaní je v prvom rade potrebné zhodnotiť, či je prevádzka vôbec schopná výdaja mrazených potravín a či je to v súlade s hygienickými pravidlami.

Deťom by isto urobila taká desiata veľkú radosť, dokonca aj z nutričného hľadiska by sa dali určité druhy považovať za prijateľné, napr. tvarohové nanuky typu Míša alebo malé smotanové nanuky, podané na desiatu v kombinácii s kúskom ovocia, popr. ovocné drene (tie však neobsahujú mlieko, navyše sú väčšinou iba zmesou ovocia a cukru, ktorého býva niekedy až zbytočne veľa). Párkrát do roka by sa teda podobná desiata pokojne mohla objaviť. Z hľadiska náročnosti na prípravu vlastnej receptúry, skladovania a hlavne hygienických požiadaviek je vlastná príprava tejto pochúťky pre školské stravovanie v podstate nerealizovateľná. Nie je ale dôvod zúfať, mlieko nám poskytuje oveľa viac možností.

Mliečne koktejly

Striebornú pozíciu v letných mesiacoch a zároveň vhodný variant aj pre školské stravovanie ponechávam mlieku samotnému a najrôznejším mliečnym koktejlom, ktoré môžu nielen osviežiť, ale tiež plniť úlohu plnohodnotnej desiaty, deťom navyše poväčšinou veľmi chutia. Pri domácej príprave alebo príprave v rámci školského stravovania sa dá zmiešať takmer akýkoľvek mliečny výrobok, ovocie, semená, orechy, bylinky, zelenina, príp. ďalšie ochucujúce zložky, ako je vanilka, škorica, kakao, čokoláda. Názornou ukážkou môže byť jahodový koktail s mätou a makom (1 porcia: 100 ml mlieka, 100 ml kefíru, 5 g maku, 5 g medu, 2 lístky mäty – tie nemusia byť), ktorý necháme po umixování hodinu odstáť v chladničke a pred podaním premiešame. Takýto nápoj by mal deťom nielen chutiť, ale aj nasýtiť, obsahuje všetky potrebné živiny pre plnohodnotnú desiatu. Pridať možno tiež najrôznejšie druhy obilných vločiek, ktoré nápoj zahustia a dodajú mu vyšší sýtiaci efekt. Prípadne možno urobiť obilnú kašu, ktorá sa dá konzumovať ako teplá, tak po vychladnutí, s ovocím v akejkoľvek podobe.

U kúpených tekutých ochutených mliečnych výrobkov je dobré sledovať množstvo pridaných látok a obsah cukru, pretože sa na trhu často stretneme s výrobkami, ktoré týchto látok obsahujú veľké množstvo. Nemôžeme ich tak označiť ako vhodné pre bežnú konzumáciu detí. Desiata pripravená priamo v jedálni bude nutrične hodnotnejšia, chutnejšia, možno o niečo lacnejšia, len príprava bude máličko časovo náročnejšia, ale to sa rozhodne oplatí a je zbytočné sa báť v tomto prípade vyskúšať niečo nové.

Ďalšie mliečne výrobky

Ďalšie mliečne výrobky sa asi viac konzumujú po celý rok. Pri voľbe vhodných variantov, a to nielen mliečnych potravín, je samozrejme vždy najdôležitejšia individuálna odlišnosť, a preto je zostavenie všeobecných rád veľmi zložité. Záleží nielen na zdravotnom stave stravníka, ale veľmi tiež na životnom štýle, pohybe, celkovom zložení stravy, veku, individuálnej tolerancii a chuťových preferenciách. V školskom stravovaní sa ďalej musia zhodnotiť kritériá vhodnosti pre technologické spracovanie, finančnej náročnosti, hygienickej bezpečnosti a uchovateľnosti výrobku. Každopádne je dobré meniť zloženie jedálnych lístkov podľa ročných období, a ak je to aspoň trochu možné, tak aj podľa aktuálneho počasia.

Každého z nás poteší osviežujúca desiata, napr. vychladený puding s ovocím alebo jogurtový nápoj v parnom letnom dni, naopak za chladného počasia napr. hrnček teplého kakaa či obilná kaša. Ďalšími tipmi na chladené desiaty môže byť napr. našľahaný tvaroh s čučoriedkami alebo nátierky z cottage syra a byliniek so zeleninou alebo z kyslej smotany alebo tvarohu a iných syrov.

Letné obedy s mliekom

Aj v rámci hlavných chodov obedov sa dá urobiť veľa „letných" úprav. K dostaniu je množstvo čerstvej zeleniny, ktorá vo vhodnej kombinácii s mliečnymi výrobkami môže poskytnúť plnohodnotný obed. Zeleninový šalát s vareným vajcom a dresingom zo smotanového jogurtu a byliniek doplnený kusom čerstvého pečiva alebo zmiešaný s cestovinou je nielen osviežujúci, predstavuje tiež nutrične vyvážený obed. Iným variantom ľahkého, vyváženého obedu môže byť pečená repa s mozzarellou a šalátom z polníčku a balzamica, opäť doplnená buď pečivom, alebo napríklad na kuskusu či so zemiakovým pyré.

Pozor na bezpečnosť potravín v lete

Mliečne potraviny spadajú do skupiny, ktorá je pomerne riziková z hľadiska kazenia. V letných mesiacoch často balíme desiaty na celodenný výlet, bez toho aby sme si uvedomili, že tak uvádzame potraviny do úplne nevhodných podmienok. Pri dlhšej dobe mimo chladiaci reťazec môže dôjsť k rozmnoženiu nežiaducich mikroorganizmov, ktoré môžu vyvolať zdravotné problémy. Pri potrebe skladovania potravín mimo chladničky je teda dobré buď využiť „cestovných variant“, teda mliečnych výrobkov, ktoré dobre znášajú vyššie teploty, alebo siahnuť po nemliečnych potravinách, ktorým vyššia teplota nevadí. Dlhšiu dobu mimo chladiaci reťazec znesú napr. UHT mlieka alebo termizované mliečne výrobky a tvrdé či tavené syry v nenarušenom obale. Pri výdaji mliečnych výrobkov v rámci jedálne by sa vždy malo dbať na dodržanie odporúčaných teplôt po celú dobu spracovania a výdaja. Nutné je, nielen v letnom období, starostlivo sledovať dáta odporúčanej spotreby výrobkov.

Trávenie mlieka je individuálne

Medzi verejnosťou koluje o mlieku mnoho mýtov a povier. Niektoré tvrdia, že je mlieko neprirodzenou súčasťou stravy pre dospelého cicavca, iné zase, že mlieko zahlieňuje alebo že je ťažko stráviteľné. Niektorí ľudia naozaj mlieko nestrávia a jeho konzumácia im prináša zažívacie problémy, vyrážky, alebo iné nepríjemné príznaky. Ide o osoby s laktózovou intoleranciou, napr. alergiou na bielkovinu kravského mlieka. Neznášanlivosťou alebo alergiou na potraviny je veľa, každý z nás je úplne unikátny, preto sa aj jeho zažívanie úplne jedinečne vysporiadava s privádzanými látkami. Väčšina Stredoeurópanov má zachovalú schopnosť trávenia mlieka po celý život, horšia tolerancia môže nastať pri ochorení zažívacieho traktu, ale poväčšinou sa opäť zvyšuje po uzdravení. Nemožno povedať ani to, že by organizmus mlieko lepšie trávil dopoludnie alebo popoludní. Možno len konštatovať, že je to dobrý zdroj živín, dostupný v našich podmienkach a ak nám neprináša zjavné zdravotné komplikácie, potom je pre nás nesmierne hodnotné. Prečo ho teda nevyužiť?

Záver

Záverom teda možno zhrnúť, že mlieko a mliečne výrobky poskytujú mnoho možností vo všetkých ročných obdobiach. V lete vynikajú osviežujúce nápoje, pudingy, jogurty, tvarohové dezerty... Fantázii sa medze takmer nekladú. Ďalšou výhodou je nízka finančná náročnosť. Nezabúdajte ale na správne zaobchádzanie s potravinami a snažte sa minimalizovať riziko chorôb z potravín spôsobené nevhodným skladovaním alebo podmienkami pri spracovaní či výdaji.

Mgr. Tereza Černá, nutričná terapeutka

Diskusia k článku:
Nikto zatiaľ článok nekomentoval. Buďte prvý!

Sponzori portálu
TOP články mesiaca
Späť nahor
Partnerské portály:
Jídelny.cz, s.r.o., Farského 638/14, 326 00 Plzeň - Východní Předměstí, Česká republika
Telefón: +420 731 331 095, e-mail: info@jidelny.cz