Pre správne fungovanie tohto webu využívame súbory cookies. Ak budete pokračovať v jeho prezeraní, súhlasíte s používaním súborov cookies.Pokračovať Viac informácií    
Jedálne.sk
Informačný portál
hromadného stravovania

Nová registrácia | Zabudnuté heslo
Hľadanie na webe
Vyhľadajte si dodávateľa v databázi
Napíšte nám odkaz
Hodnotenie článku:       
Mať záujem a snahu niečo urobiť

Mať záujem a snahu niečo urobiť

Vložené 20.3.2017 | Autor: Pavel Ludvík
Posledné mesiace, možno aj rok, na portáli Jedalne.sk silne zaznieva téma platy a postavenie kuchárok v školských jedálňach. Dokonca tak, že zatieňuje to, čo je podstatou práca kuchárok: uvariť chutný a výživovo hodnotný obed.

V diskusiach o postavení pracovníčok školského stravovania sa ozývajú hlasy o zodretých kuchárkach, o ich poškodenom zdraví, o nízkych dôchodkoch. Keď ale navštevujem školské jedálne, hovorím tam aj s inými kuchárkami: pripúšťajú, že sú zrobené, že nedostávajú pracovnú obuv a pracovný odev, že ich dôchodok asi nebude ktovieaký, súčasne však z nich srší pohoda a tešia sa z pozitívnych stránok svojho povolania. Oceňujú to, že okolo 14.-15. hodiny chodia domov z práce, že majú celkom voľné prázdniny, a tie, ktoré varili v súkromných gastronomických prevádzkach, vedia aj to, že pracovné nasadenie v týchto firmách bolo oveľa väčšie ako v školských jedálňach a že zaobchádzanie s pracovníkmi tam bolo ešte tvrdšie než v školách.

Buďte pozitívni

Tým „spokojným“ kuchárkam a vedúcim jedální síce vadia negatíva ich práce, ale sa zmierili s nimi a vidia aj jej klady, stavajú ich vysoko v rebríčku hodnôt, ktoré uznávajú. Pozitívny prístup k životu aj práci sa všade osvedčuje ako jeden z prostriedkov, ktorý pomáha dosiahnuť spokojnosť a dobré zdravie, ktorý pomáha efektívne riešiť problémy – doma i na pracovisku. Skúste to tiež. Pozitívny prístup k životu nemusí byť závislý na dostupnom materiálnom alebo finančnom zaistení. Ostatne mnohé z vás to dokazujú.

Mať záujem a snahu

Súčasne je potrebné vyvinúť aktivitu. Mnoho ľudí by chcelo nepriaznivý stav v platoch zmeniť. Samo to však nepôjde. Články o činnosti odborov vypovedajú, ako sa niektorí o to snažia. A čo ostatní? Je potrebné mať záujem niečo urobiť. Otázky posielané do redakcie niekedy bohužiaľ svedčia o tom, že by sme mali niektoré problémy vyriešiť za jedálne. Zaznamenal som dokonca názor, že by Jedálne.sk mali zorganizovať štrajk pracovníčok jedální ...

Niektoré vedúce jedální prejavujú úprimnú snahu s vecami pohnúť, a to nielen v oblasti platov. Napríklad už pred zavedením školského diétneho systému urobili všetko pre to, aby mohli uspokojiť niektorých záujemcov o diétnu stravu, hoci ich požiadavky boli niekedy veľmi komplikované. Iné vedúce majú záujem podstatne menší. Skúsia napríklad nové jedlo a to sa pochopiteľne nestretne s ohlasom. Okamžite začnú rozširovať informácie: Nové normy sú nanič! Kto ich vymýšľal? To a to jedlo bol prepadák!

Príklad 1

Múdre vedúce najprv stravníkov na nový recept pripravujú, komunikujú s nimi, vysvetľujú im zloženie jedla, jeho výhody, motivujú ich k objednaniu, pri okienku ich nabádajú, zisťujú reakcie stravníkov, a po vyhodnotení skúseností sa snažia jedlo, jeho servírovanie alebo prípravu upraviť tak, aby nabudúce malo o trochu väčší úspech.

Vďaka jednej z takýchto aktívnych vedúcich dokonca vznikol nasledujúci návod, ako na ponuku noviniek v jedálnom lístku.

1. Zaradiť nové jedlo a sledovať odozvu. Neúspech zatiaľ nič neznamená.

2. Zaradiť ho druhýkrát. Zvýšil sa záujem? Ak áno, vytrvať. Ak nie, zvážiť ďalšie používanie jedla.

3. Keď sa po 3. pokuse nezačnú objednávky dvíhať, jedlo vyradiť - nasýtený stravník je dôležitý.

4. Počkať rok, dva, a pokus o zaradenie jedla zopakovať.

 

A tá pani dosiahla to, že vo výberovom jedálnom lístku si dnes objedná na dvojku kvalitnú rybu 150 detí, tretina z celkového počtu.

Príklad 2

V jednej veľkej študentskej jedálni, ktorá varí asi 1000 obedov, pripravili na dvojku nové a veľmi nezvyčajné jedlo, v ktorom bola kombinovaná dusená zelenina s bulgurom. Dalo si ho 50 stravníkov, nikdy neskôr nedosiahlo viac než 100 objednávok. Negatívna reakcia je: Prepadák! Pozitívna vedúca to hodnotí inak: Je úžasné, že v meste sa nájde 50–100 mladých ľudí, ktorí si samostatne a nie z donútenia dajú zeleninové jedlo s obilninami.

Príklad 3

Do redakcie nám dorazila táto odpoveď na návrh, ako riešiť problémy s podávaním nových jedál v jedálni vo veľkej dedine: "Takto myslím, že nie. Tak sme to robili roky. V škôlke jedlo radšej vyhodia a v škole vopred vedia, že na tanier to určite nechcú. Dnes dávame veľké podnosy so zeleninou, kde si deti naberú, čo zeleninu chcú. OVD sa síce plní, ale u týchto tácok stoja stále tie isté deti, takže ostatní prekĺznu a celý mesiac o zeleninu nemusia ani zavadiť. Ryba s prelivom sa urobila - losos s omáčkou, naozaj dobré, veľké náklady, a u detí nič. Strukovinové jedlo s cestovinou taktiež, cícer na paprike s cestovinou, prepadák atď."

Všimnite si, koľko negatívnych výrazov v maile je. Súčasne je v ňom ale skrytých toľko pozitív! Jedáleň skúša stravovať deti zdravo, ponúka čerstvú zeleninu a niektoré deti si ju dajú. Začali skúšať nové normy (niekde k tomu ani nedostanú). Prvýkrát jedlo prepadlo (to je predsa normálne). Atď. Trocha chýba len návrh nejakých opatrení, čo ďalej ...

Príklad 4

Navštívil som jedáleň, kde boli podstatne skrátené úväzky. Pracovníčky jedálne sa mohli začať hnevať, osočovať vedenie, šíriť zlú náladu. Namiesto toho oprášili myšlienku hospodárskej činnosti a postupne ju uviedli do života. Začali variť pre cudzích, organizovať rôzne podujatia a mzdová réžia z týchto aktivít im nahradila zníženie platov. K problému sa postavili pozitívne, prejavili aktivitu a to malo výsledok.

Príklad 5

Dostal som sa do súkromných školských jedální, ktoré nepatria veľkým nadnárodným reťazcom. Patria vám, ženám zo školských jedální, ktoré ste okolnosťami boli donútené prevziať jedáleň ako podnikateľky.

Podmienky, za ktorých sa tam pracuje, sú ešte tvrdšie, než je bežné. To, že vedúca jedálne pomáha kuchárkam v kuchyni, je tam normálne, a že po skončení pracovnej doby zostáva v kancelárii s administratívou, je každodenná prax. Obecné a mestské školské jedálne dostávajú dotáciu na platy a sťažujú sa, že je malá. V súkromných jedálňach je dotácia ešte menšia ako v obecných. Napriek tomu vedúce týchto jedální nezatrpkli.

Zmysel má konať

Späť ku mzdám: Pomery sú veľmi zlé, správanie niektorých riaditeľov a zriaďovateľov je až nemorálne. Nemá ale zmysel sa v kancelárii užierať, zmysel má situáciu prijať alebo sa pokúsiť niečo urobiť. Postavenie pracovníčok pred dôchodkom je nezávideniahodné, ale v školskom stravovaní pracuje veľa mladších, ktorí by mohli mať odvahu veci riešiť. Plat nemôže byť jediným meradlom pracovnej pozície, bolo by spravodlivé pridať aj všetky ďalšie výhody a nevýhody. Napíšte si do dvoch stĺpcov na papier, čo všetko vás v práci ťaží a aké má vaša práca prednosti. Až potom hodnoťte.

Skúste si tiež odpovedať na tieto otázky:

  • Dali ste svojim nadriadeným najavo, že nesúhlasíte s tým, ako vám stanovujú platy? Skúsili ste s nimi o tom diskutovať?
  • Pripravujete si nejaké záložné riešenie vo forme odchodu zo ŠJ? Máte novému zamestnávateľovi čo ponúknuť? Ak nie, pracujete na tom, aby ste mali čo ponúknuť?
  • Ste ochotní za väčším platom odísť mimo školské stravovanie, kam budete dochádzať, pracovať na dve zmeny? (Pre upresnenie dodajme, že podľa ankety na portáli Jedálne.sk skoro polovica z vás nie je ochotná pracovať v dvojzmennej prevádzke).

Na záver by sa patrilo popriať všetkým pracovníčkam jedální, aby ich platy boli čoskoro zvýšené. Poprajem im niečo iné – aby vždy našli silu vysporiadať sa s úskaliami, ktoré im život prináša, a aby tie nízke platy neboli dôvodom toho, že sa celý život budú pozerať na svet mrzuto, že nebudú vidieť slnko na nebi a úsmevy na tvárach ostatných.



Ing. Pavel Ludvík je vedúcim redakcie portálu Jedálne.sk
Diskusia k článku:
Nikto zatiaľ článok nekomentoval. Buďte prvý!

Sponzori portálu
TOP články mesiaca
Späť nahor
Partnerské portály:
Jídelny.cz, s.r.o., Farského 638/14, 326 00 Plzeň - Východní Předměstí, Česká republika
Telefón: +420 731 331 095, e-mail: info@jidelny.cz